środa, 22 października 2014

Festiwal NOWY WIEK AWANGARDY - 3-5.11.2014 [Klub Dragon, Mały Dom Kultury, Cicha Kuna]



Festiwal NOWY WIEK AWANGARDY narodził się z naszej wspólnej fascynacji muzyką improwizowaną o jazzowych korzeniach. Wspólnej, bowiem festiwal współtworzą: klub Dragon, Fundacja Małego Domu Kultury, Stowarzyszenie Multikulti oraz Multikulti Project i Laurence Family. Początkowo miały to być pojedyncze koncerty realizowane w małej salce nad Dragonem, która z czasem zyskała nazwę Małego Domu Kultury. W roku 2010 roku koncertów było dość i zdecydowaliśmy się ubrać je w formę cyklu oraz wyjść poza klub realizując wraz ze SPOT.em The Ex + Brass Unbound oraz Peter Brötzmann Chicago Tentet, by w tym roku przybrać formę "festiwalu kroczącego".

W tym roku - nieco inaczej niż w latach poprzednich - zdecydowaliśmy się zorganizować 3 dniowy festiwal - 3-5 listopada 2014. Niejako pretekstem do tego są pięćdziesiąte urodziny dwóch najważniejszych naszych muzycznych przyjaciół - saksofonistów Ken Vandermark i Matsa Gustafssona. To właśnie ich projekty prezentowane podczas tych trzech dni będą osią festiwalu. Mats Gustafsson przywiezie do Poznania swoje najsłynniejsze trio The Thing. To prawdziwy jazzowy kolos! Jej członkowie - obok Gustafsson - Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten - są doskonale znani na scenie jazzowej. Wystarczy tylko wspomnieć ich współpracę z Peterem Broetzmannem, Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Paul Lovensem czy Barry Guy'em. Obecnie, obok Atomic, jest uznawana za najciekawszy skandynawski zespół grający muzykę improwizowaną. Ich muzyka wywodzi się z tradycji niemieckiego, brytyjskiego i amerykańskiego free jazzu lat sześćdziesiątych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Dona Cherry'ego, który przez wiele lat mieszkał w Sztokholmie. Ale to nie wszystko - z jazzem miesza się tu rock, hard core, punk, noise i elektroniczne preparacje tworzące nierozerwalną muzyczną całość. Jak pisał krytyk All About Jazz: "koncerty tych trzech znakomitych improwizatorów są niesamowitą mieszanką tradycji, awangardy, energii i szaleństwa. W rezultacie otrzymujemy dawkę wspaniałej muzyki, która na pewno nikogo nie pozostawi obojętnym".

Ken Vandermark zaprezentuje się w dwóch odsłonach - najpierw świetnie znany polskiej publiczności duet Vandermark / Tim Daisy. współpracowali i współpracują ze sobą w ramach kilku grup - The Vandermark 5, Bridge 61, Frame Quartet, Sound In Action Trio, Made to Break czy Resonance Project. Niemal od samego początku realizują oni także projekt duetowy. Pierwsze koncerty grali razem już pod koniec 2002 roku. Muzyczna formuła, którą wybrali jest owocem dwóch fascynacji. Pierwszą są duetowe nagrania Dona Cherry'ego z Edem Blackwellem, Anthony'ego Braxtona z Maxem Roachem czy Petera Brötzmanna z Hanem Benninkiem. Od Blackwella i Cherry'ego przyjmują oni podobną, lekką i komunikatywną formułę grania, nie uciekają od melodycznej prostoty i piękna rozumianego w bardzo tradycyjnym duchu; od Braxtona z Roachem - wielką dbałość o strukturę utworów, ale i rytmiczne komplikacje; a od Brötzmanna z Benninkiem - energię i bezkompromisowość. Wzbogacają jednak muzykę o to, co dla Kena Vandermarka zawsze było znakiem rozpoznawczym - transową, rockową motorykę. Drugą są formalne zależności improwizacji i kompozycji rozumiane w duchu idei twórców freely improvised music (nie bez wpływu idei Johna Cage'a i Mortona Feldmana). Oznacza to więc w tym przypadku odejście od ornamentalnego charakteru jazzowej improwizacji - nie jest już ona wprowadzana do kompozycji w czasie jej wykonywania, ale to kompozycja jest efektem wspólnej, w tym przypadku duetowej, improwizacji. Kompozycja jest więc procesem realizowanym w trakcie koncertu na oczach widzów.

Finałem festiwalu będzie koncert nowego kwartetu Kena Vandermarka - Made To Break [pod wieloma względami jest to zespół będący następcą słynnego The Vandermk 5, który - mimo międzynarodowego składu - stara się działać jako tzw. working band]. "Nowy" oznacza tutaj także próbę odmiennego podejścia chicagowskie saksofonisty do muzycznej materii, nawet jeżeli wykorzystuje on metody wcześniej stosowane choćby w projektach FME, Frame Quartet czy Spaceways Inc. Główną zasadą, według której powstałą muzyka kwartetu jest jej "modułowa organizacja" - poszczególne kompozycje zbudowane są z bloków, które z kolei mogą być oparte na jednym z trzech zasadniczych elementów: temacie, rytmie lub strukturze. Moduły te oczywiście można przestawiać w obrębie kompozycji za każdym razem na nowo budując - odmienny od innych - szkielet kompozycji. Taki sposób tworzenia bywa także nazywany "improwizacją strukturalną", ponieważ przy zachowaniu poszczególnych składowych elementów pozwala na eksperymentowanie z ostateczną formą kompozycji. Inną rzeczą jest pisanie np. dwóch lub trzech partii na każdy z instrumentów zespołu, tak by partnerzy mogli sami wprowadzać dodatkową zmienną i w jakiejś mierze swoimi wyborami determinować brzmienie zespołu, i końcowy wydźwięk kompozycji. «Staram się wyjść poza jazzową estetykę i wykorzystać różne źródła moich rytmicznych i melodycznych pomysłów, ale których inspiracją są często odmienne gatunki muzyki, którymi jestem zainteresowany - funk, rock, europejska awangarda i scena free improv czy choćby i dorobek tzw. szkoły nowojorskiej - Cage'a, Feldmana, Wolffa, Browna; aby znaleźć nowe sposoby organizowania komponowanej materii», mówi Vandermark. Niektóre z modułów są porywające, inne zdają się być bardziej abstrakcyjne i chaotyczne, a jeszcze inne są jakby układanką w trakcie tworzenia. Zawsze jednak musimy pamiętać, że jest to tylko jedno z nieskończenie wielu możliwych rozwiązań w ramach jednej i tej samej kompozycji. To muzyka będąca niezwykłą, energetyczną podróżą i fascynującą intelektualną przygodą!

Prócz tych zagranicznych projektów usłyszymy jeszcze dwa niezwykłe poznańskie zespoły tworzące muzykę improwizowaną - Bachorze (Maciej Maciągowski, Michał Jerzy Biel, Paweł Doskocz) oraz GMO Trio (Piotr Mełech, Witold Oleszak, Adam Gołębiewski). A całość uzupełnią jeszcze spotkania z muzykami kwartetu Made To Break oraz conocne (rozpoczynające się o godzinie 23.00) jam sessions w klubie Dragon.
ZAPRASZAMY SERDECZNIE!!!


PROGRAM:
3 XI 2014 - poniedziałek:
godzina 19.00, Mały Dom Kultury - Klub Dragon

godzina 20.30, Mały Dom Kultury - klub Dragon

Jam session - około godziny 23.00 Klub Dragon , scena główna

4 XI 2014 - wtorek
Spotkanie z muzykami godzina 17.00, Cicha Kuna

Duet Ken Vandermark / Tim Daisy , godzina 19.00, Cicha Kuna

Jam session około godziny 23.00 Klub Dragon, scena główna

5 XI 2014
Spotkanie z muzykami , godzina 17.00, Cicha Kuna

GMO Trio [Piotr Mełech / Witold Oleszak / Adam Gołębiewski]
godzina 19.00, Mały Dom Kultury - Klub Dragon

Made To Break [Tim Daisy / Christof Kurzmann / Jasper Stadhouders / Ken Vandermark]
godzina 20.30, Mały Dom Kultury - Klub Dragon

Jam session około godziny 23.00 Klub Dragon, scena główna

 

Bilety dzienne na 1 i 3 dzień festiwalu : 50 pln
Bilet dzienny na 2 dzień festiwalu: 30 pln
Karnet : 100 pln


Fred Lonberg-Holm / Adam Gołębiewski - 10.11.2014, Klub Dragon, Mały Dom Kultury, Start 20:00


Duet Freda Lonberg-Holma (wiolonczela, elektronika) i Adama Gołębiewskiego (perkusja, przedmioty) ukształtował się w toku studyjnych i koncertowych doświadczeń kwartetu Divided by Four. Ich muzyka sumuje język do granic abstrakcyjnego improv jak i pierwiastki współczesnego free jazzu. Muzycy w pewnym sensie wystawiają słuchacza na próbę, zarówno do kątem zwrotów spodziewanej dramaturgii muzyki jak i rozwiązań czysto barwowych, emitując dźwięk dojmujący, bolesny, pozostawiający w słuchaczu żywy ślad. Pierwsza płyta duetu, /Relephant/ ukaże się nakładem Bocian Records.

Zdjęcie: Paweł Doskocz

Fred Lonberg-Holm: cello, electronics 
Adam Gołębiewski: drums, percussion






10.11.2014, start: godz.20.00  
Mały Dom Kultury, Dragon
  Poznań, ul. Zamkowa 3
Bilety: 15/20 PLN

Michał Jerzy Biel

Michał Jerzy Biel


Michał Jerzy Biel – syn wybitnego kapitana żeglugi wielkiej. Nie poszedłszy w ślady ojca romansował w dzieciństwie ze śpiewem chóralnym, by porzucić go za sprawą fascynacji brzmieniem instrumentów dętych. Bogatszy w cenne doświadczenia, zdobyte podczas licznych tułaczek po nadmorskich kurortach, kontynuuje swą muzyczną odyseję improwizując w przeróżnych sytuacjach akustycznych. Brat Gwidona Starki, odwieczny przyjaciel Literata oraz Prozaika – założycieli WWHil (Wybitni Wrocławscy Harcerze i Literaci). Współtworzy projekty Cococlock, Bachorze oraz Mikrobi.T. Aktualnie pracuje nad zbiorem Krótkich, nieco dłuższych jednak, etiud ludowych. Instrumenty przewodnie: saksofon barytonowy, głos.

Maciej Maciągowski

Maciej Maciągowsk foto by Adrianna Lewandowska

Maciej Maciągowski - magister akustyki, muzyk ignorant, elektronik amator. Tworzy dźwięk używając syntezatora modularnego. Interesuje go niedoskonałość aparatury, sprzężenie zwrotne, w swojej działalności stara się łączyć je z muzyczną subtelnością. Współtworzy zespoły Lata, Bachorze i Cococlock, wykonujące muzykę improwizowaną na żywo.

http://duetlata.bandcamp.com
http://bachorze.bandcamp.com
http://cococlock.bandcamp.com

Paweł Doskocz

Paweł Doskocz


Paweł Doskocz - gitara elektryczna, często preparowana.  Używając preparacji szuka nowych możliwości brzmieniowych instrumentu. Skupia się na graniu muzyki improwizowanej, a inspiracje czerpie z wielu źródeł. Współtworzy takie zespoły jak SUMPF z Piotrem Tkaczem i Patrykiem Daszkiewiczem oraz BACHORZE z Maciejem Maciągowskim i Michałem Jerzym Bielem.