wtorek, 21 czerwca 2011

Ken Vandermark / Tim Daisy duo - 30.06.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych
Tych dwóch osobowości przedstawiać nie trzeba - gościli już w Dragonie kilkakrotnie. Od ich duetowego koncertu w maju 2008 roku rozpoczął się cykl awangardowych koncertów, który od ubiegłego roku przyjął nazwę Nowy Wiek Awangardy.
Ken Vandermark i Tim Daisy współpracują ze sobą w ramach kilku grup - The Vandermark 5, Bridge 61, Frame Quartet, Sound In Action Trio czy Resonance Project. Niemal od samego początku współpracy realizują oni również projekt duetowy. Pierwsze koncerty grali razem już pod koniec 2002 roku. Muzyczna formuła którą wybrali jest owocem dwóch fascynacji. Pierwszą są duetowe nagrania Dona Cherry'ego z Edem Blackwellem, Anthony'ego Braxtona z Maxem Roachem czy Petera Brötzmanna z Hanem Benninkiem. Od Blackwella i Cherry'ego przyjmują oni podobną, lekką i komunikatywną formułę grania, nie uciekają od melodycznej prostoty i piękna rozumianego w bardzo tradycyjnym duchu; od Braxtona z Roachem - wielką dbałość o strukturę utworów, ale i rytmiczne komplikacje; a od Brötzmanna z Benninkiem - energię i bezkompromisowość. Wzbogacają jednak muzykę o to, co dla Kena Vandermarka zawsze było znakiem rozpoznawczym - transową, rockową motorykę. Drugą są formalne zależności improwizacji i kompozycji rozumiane w duchu idei twórców freely improvised music (nie bez wpływu idei Johna Cage'a i Mortona Feldmana). Oznacza to więc w tym przypadku odejście od ornamentalnego charakteru jazzowej improwizacji - nie jest już ona wprowadzana do kompozycji w czasie jej wykonywania, ale to kompozycja jest efektem wspólnej, w tym przypadku duetowej, improwizacji. Kompozycja jest więc procesem realizowanym w trakcie koncertu na oczach widzów.

Ken Vandermark & Tim Daisy



Ken Vandermark: tenor saxophone, clarinet
Tim Daisy: drums, percussion

30 czerwca 2011, godz. 20.00
Dragon, Mały Dom Kultury

Koncert będzie połączony z premierą najnowszej płyty duetu "The Conversation" wydanej nakładem poznańskiem oficyny Multikulti Project.





Ken Vandermark / Tim Daisy
Alchemia, Kraków, 13 maja 2008

Tim Daisy

Tim Daisy, photo by Nikita

Timothy Daisy urodził się 15 lipca 1976 w Waukegan w stanie Illinois. Tim jest jedną z podpór chicagowskiej sceny jazzowej (tzw. młodego Chicago) od roku jego przybycia do Chicago (1997). Jednym z pierwszych muzyków, z którym Tim wtedy nawiązał kontakt był Dave Rempis - ich współpraca trwa po dziś dzień. W 1998 roku powstał ich pierwszy wspólny projekt - trio Triage (pierwotnie grał w nim na basie Gordon Lewis, w 2000 roku zastąpił go Jason Ajemian). Oprócz tego wraz z Davem Tim Daisy realizuje równolegle kilka różnych projektów - Tim Daisy / Dave Rempis Duo, Rempis Percussion Quartet (wraz z Antonem Hatwichem i Frankiem Rosaly) czy The Engines ( wraz z Jebem Bishopem i Natem McBridem). W roku 2001 Tim Daisy dołączył do kwintetu Ken Vandermarka - The Vandermark 5 (zastąpił tu Tima Mulvennę). Owocem tego spotkania jest pięć studyjnych albumów i dwa koncertowe boksy oraz współpraca wraz z Kenem Vandermarkiem w kilku innych grupach - Bridge 61 (wraz z Natem McBridem i Jasonem Steinem) oraz Frame Quartet (wraz z Fredem Lonberg-Holmem oraz Natem McBridem). Owocem trasy po Polsce Dragons 1976 w luty 2008 roku jest współpraca Tima Daisy z polskimi muzykami - triem The Light, a także duetowy projekt z klarnecistą Wacławem Zimplem oraz trio i kwartet z Mikołajem Trzaską. Tim prowadzi także własne zespoły, których repertuar bazuje na jego kompozycjach - są to Festival Quartet (z Keefem Jacksonem, Joshem Bermanem oraz Antonem Hatwichem), Sky and Light (z klarnecistą basowym Jasonem Steinem i Antonem Hatwichem) i New Fracture Quartet (z Jamie'm Branchem, Dave'm Miller'em i Nate'm McBride'm)


Tim Daisy

czwartek, 16 czerwca 2011

Mikołaj Trzaska / Tomasz Szwelnik - 18.06.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych

Rok temu, wspólnie z gdańskim pianistą Tomaszem Szwelnikiem, Mikołaj Trzaska przygotował materiał muzyczny, który ukazał się na płycie "Don't leave us home alone". Materiał zawiera wspólne kompozycje inspirowane współczesną kameralistyką. Głównym źródłem z którego czerpiemy natchnienie jest muzyka dodekafonistów (Arnolda Schonberga, Antona Weberna i Albana Berga). Jednak najważniejszą inspiracją jest próba zderzenie muzyki jazzowej z muzyką współczesną.


18 czerwca 2011, godz. 20.00 
Dragon, Mały Dom Kultury



Mikołaj Trzaska: saxophones, clarinets
Tomasz Szwelnik: piano, prepared piano


Mikołaj Trzaska - tym razem w duecie z Clementine Gasser
Klub Alchemia, Kraków

Tomasz 'Szwelas' Szwelnik

Tomasz Szwelnik (z lewej), na pierwszym planie - niestety - Mikołaj Trzaska

Tomasz 'Szwelas' Szwelnik. Urodzony w 1972 r. w Warszawie. Jest dyplomowanym inżynierem dźwięku. Studia kończył na Politechnice Gdańskiej. Specjalizuje się w grze na instrumentach klawiszowych oraz komponuje. Jest muzykiem eksperymentującym, nastawionym głownie na proces twórczy związany z improwizacją, podejściem sonorystycznym do materii dźwiękowej, preparacją brzmień oraz instrumentów muzycznych. W grze kieruje się przede wszystkim ciekawym brzmieniem oraz intuicją improwizatorską często wykraczając poza tradycyjne pojęcia harmonii i rytmu. Obecnie realizuje się w nowo utworzonym przez siebie studiu eksperymentalnym, w którym oddaje się pasji tworzenia brzmień i dźwięków oraz kreowania autorskich projektów muzycznych. Jest współzałożycielem formacji "Rogulus X Szwelas Project", współtwórcą grupy "Rogulus X Szwelas und Gos", współzałożycielem niezależnej wytwórni nagraniowej "TNS Records RXS", współautorem duetu muzyczno-poetyckiego "Laboratorium oniryczne DUODENUM". Gościnnie współpracował z zespołami Multiwitamina i Łoskot. Wielokrotnie realizował muzykę filmową oraz uczestniczył w koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą.

wtorek, 14 czerwca 2011

Paweł Postaremczak / Mark Tokar / Paweł Szpura - 15.06.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych



Paweł Postaremczak: saxophones 
Mark Tokar: bass
Paweł Szpura: drums
 

Mark Tokar (kontrabas), Paweł Szpura (perkusja) i Paweł Postaremczak (saksofony) - trzech muzyków znanych ze współpracy z czołówką polskiej i światowej sceny improwizowanej. Po latach grania ze sobą w różnych konfiguracjach postanawiają zrealizować pomysł, który dojrzewał w nich od dłuższego czasu. W oparciu o ukraińskie pieśni żałobne, z której każda posiada swoje własne, niesamowicie głębokie znaczenie, odkrywają przestrzeń pozwalającą na medytacyjną podróż w głąb muzyki.


15 czerwca 2011, godz. 20.00
 Paweł Postaremczak / Mark Tokar / Paweł Szpura
Dragon, Mały Dom Kultury


Paweł Postaremczak / Mark Tokar
Koza Art Club, Ternopil, 10 maja 2010

Mark Tokar

Mark Tokar, photo by Nikita
Mark Tokar ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. Później studiował w Szkole Muzycznej im St. Ludkiewicza we Lwowie (gitara klasyczna). Równocześnie rozpoczął grę na kontrabasie. W latach 2002-2004 wielokrotnie uczestniczył w warsztatach jazzowych w Krakowie pod kierunkiem M.Parkinsona. W roku 2006 w ramach stypendium Gaude Polonia od ministra kultury Rzeczypospolitej studiował w Akademii Muzycznej im K.Szymanowskiego w Katowicach na wydziale jazzowym pod kierunkiem prof. Jacka Niedzeli. W latach 2005-2006 pracował jako dyrektor artystyczny i współorganizator ukraińsko-polskiego festiwalu "Jazz Bezz". Organizował także serie koncertów filharmonicznych "Metro Jazz" we Lwowie. Występował jako basista z różnymi formacjami w Niemczech, Czechach, Polsce, Ukrainie, Rosji. Członek lwowskiej formacji Dzyga Jazz Quintet. Jest także twórcą i liderem międzynarodowych projektów Leo'm'art i Mark Tokar Quintet. Uczestnik projektów "Resonance" Kena Vandermarka i "Five Spot". Grał i nagrywał z Kenem Vandermarkiem, Robertą Piket (USA), Klausem Kugelem, Arkadijem Shylkloperem (Niemcy), Petrasem Visniauskasem (Litwa), Mirceą Tiberianem (Rumunia), Mazzolem, Mikołajem Trzaską (Polska), Wacławem Zimplem (Polska), Davem Rempisem (USA), Timem Daisym (USA), Yurijem Yaremczukiem (Ukraina).


Paweł Postaremczak / Mark Tokar
Koza Art Club, Ternopil, 10 maja 2010

Paweł Postaremczak

Paweł Postaremczak
Paweł Postaremczak - saksofonista znany ze współpracy z Mikołajem Trzaską, formacją Snowman i Emergency. Jest wyrazistą postacią na polskiej scenie muzyki improwizowanej, odnajdując swój osobisty głos w oparciu o szeroko rozumianą tradycję jazzową. W 2008 roku wraz z zespołem Snowman, nakładem wytworni Kartel Music, wydał swoją debiutancką płytę "Lazy". Współtwórca - wraz z Wacławem Zimplem, Ksawerym Wójcińskim oraz Pawłem Szpurą - kwartetu Hera. Współpracuje m.in. z Klausem Kugelem, Robertem Kusiołkiem, Januszem Stefańskim, Markiem Tokarem.


Paweł Postaremczak / Mark Tokar
Koza Art Club, Ternopil, 10 maja 2010

czwartek, 9 czerwca 2011

Fred Lonberg-Holm / Piotr Mełech - 10.06.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych


Fred Lonberg-Holm: cello electronics
Piotr Mełech: clarinet, bass clarinet


10.06.2011, Dragon, Mały Dom Kultury


Fred Lonberg-Holm

Piotr Mełech

Piotr Mełech, zdjęcie z galerii Dr_E's photostream
Piotr Mełech - wszechstronny klarnecista, kompozytor, aktywny muzyk poznańskiej sceny improwizowanej, chętnie odwołujący się do jazzowej tradycji, jak i europejskiej awangardy i free improv, współtwórca formacji Enterout Trio, Tfaruk Love Comunication, Tsiguny Fanfara Avantura, Duo Odux (z Ksawerym Wójcińskim), Lentoid, Yazzbot Mazut (sekstet). Koncertował i nagrywał wraz z Michaelem Zerangiem, Matsem Gustafssonem, Claytonem Thomasem, Clare Cooper, Chrisem Abrahamsem, Ksawerym Wójcińskim, Adamem Wróblewskim, Pawłem Postaremczakiem, Patrykiem Lichotą. Współpracował z Teatrem Strefa Ciszy - Kwatera oraz grupą teatralną "Kapral Feat. De Kolt" (muzyka do spektaklu "Bad Song") a także z poznańskimi poetami - Edwardem Pasewiczem i Szczepanem Kopytem. Udział w wybranych festiwalach: I Lublin Jazz Festiwal, Tzadik Poznań Festiwal, Poznańska Wiosna Muzyczna, Friv Festiwal, Malta Festiwal, Madeinpoznań Noc, Misiętupodoba. Prowadzi w poznańskim klubie Dragon cykl koncertów improwizowanych Triolowe Rozkłady Yazzdy oraz Jeden do Jeden


Mats Gustafsson / Piotr Mełech / Adam Gołębiewski
Klub Dragon, Poznań, 23 lutego 2011